De naam Odisam is een combinatie van twee woorden:

  • ODI, verwijzend naar odyssee
  • SAM, als afkorting van samen.

Odyssee staat voor een lange reis met ups en downs onderweg, want de tocht kan soms zwaar en lang zijn. Dit symboliseert de reis die we maken met onze gebruikers, de omgeving waarin we actief zijn en onze medewerkers.

De reis zetten we samen voort, met alle mensen en factoren om ons heen.

We kozen voor deze kernachtige zin omwille van de vele betekenissen die er aan gekoppeld kunnen worden.

Enerzijds beklemtonen we dat we als team aan de slag gaan met onze kinderen en jongeren en samen met hen. Een ander aspect gaat over de intensieve samenwerking tussen onze medewerkers, elk binnen hun expertise om zo een kwalitatief verblijf en kwalitatieve begeleiding te bieden, ongeacht hun zorgnood, voor alle gebruikers. ‘Gebruikers’ is voor ons meer dan enkel de jongere, de context zit hier onlosmakelijk mee verbonden. Concreet betekent dit dat wij niet denken vanuit ons aanbod maar vanuit het belang van onze gebruikers. ”It’s not about the place, it’s about the service”.

Ons samen-verhaal willen we ook verder opentrekken naar samenwerking met externe partners. Onze nieuwbouw in Deinze en de zekerheid van een verlengd verblijf in Ronse, maken dat we hier sterk zullen op inzetten in de nabije toekomst

We zijn overtuigd van de meerwaarde van de samenwerking met onderwijs, welzijn en andere externe partners om niet alleen onze werking te versterken, maar bovenal om de beste zorg en begeleiding voor onze gebruikers te realiseren.

Met respect voor een ander, mezelf en de omgeving willen wij de basishouding waar wij naar streven binnen Odisam, zowel voor gebruikers als voor personeel, intern kenbaar maken. We willen dit niet doen vanuit verbodsregels maar vanuit intrinsieke motivatie (Positive Behavior Support-ZDT). Deze grondhouding geeft op een heel eenvoudige manier ook onze kernwaarden weer:

Vanuit de overkoepelende waarde respect gaan wij samen met onze gebruikers een engagement aan. We proberen hun zelfrespect op te bouwen, te herstellen en/of te vergroten door eerlijk, oprecht en constructief met elkaar te zijn. Vanuit dit zelfrespect leren we hen ook naar de ander kijken. Gelijkwaardigheid is de bril waardoor we naar die ander kijken om zo tot verbinding en samenwerken te kunnen komen. Als groep, maar ook als individu, tonen we ons betrokken bij elkaar en voor onze omgeving, dit kan zowel gaan over orde en netheid, milieubewustzijn, maatschappij,… We geloven dat we op die manier de zelfstandigheid van elk gebruiker kunnen maximaliseren, zodat ze elk hun waarde(n)vol plekje kunnen innemen in de maatschappij.

Odisam staat voor kwaliteitsvolle begeleiding, opvang en verblijf van minderjarigen. We handelen vanuit een duidelijk waarden- en normenkader dat zijn vertaling vindt in onze deontologische code. Verbondenheid is erg belangrijk voor ons en dat uit zich in een warme relatie tussen de gebruiker en het team onderling.

We bieden onze gebruikers de nodige tools om na hun traject een betekenisvolle plaats in te nemen in de maatschappij. We benaderen onze gebruikers vanuit een holistisch perspectief; we hebben aandacht voor leren, werken, leven, ontspannen; kortom, voor alles wat deel uitmaakt van het leven. We beslissen niet over of voor onze gebruikers maar met hen en met hun ouders/opvoedingsverantwoordelijken; participatie dragen wij hoog in het vaandel.

We bieden onze gebruikers een veilige omgeving waar het fijn is om op te groeien, waar er ruimte wordt gegeven om autonomie te verwerven en geleerd wordt om betekenisvolle relaties aan te gaan. Samen met onze gebruikers bouwen wij aan een solide fundament voor het leven.

Om die taak goed op te nemen zorgen we ervoor dat ons team de vinger aan de pols houdt van nieuwe inzichten en ontwikkelingen. Professionalisering is dan ook een continue opdracht voor het team.

Duidelijke afspraken maken goede vrienden; we waken erover dat de afspraken die we hanteren in onze voorziening transparant zijn en consequent worden nageleefd. Wanneer het fout gaat, beroepen we ons op ons remediëringsbeleid. Onze eerste prioriteit ligt bij het creëren van een positief leef-, leer/werk- en vrijetijdsklimaat met accent op preventie. We engageren ons om niet te snel te schakelen van preventie naar curatie. We bieden altijd opnieuw kansen aan onze gebruikers en werken toe naar positief gedrag; ons zorgbeleid is helemaal uitgewerkt met die finaliteit voor ogen.

We zorgen voor een warm onthaal van elke gebruiker. Vooraf informeren we ons grondig of onze voorziening en het aanbod kunnen voldoen aan de zorgvraag van de gebruiker, zo weten we zeker dat we aan onze gebruikers kunnen bieden wat ze nodig hebben voor een perspectiefbiedend begeleidingstraject, opvang en/of verblijf. Zodra een gebruiker onze deur binnenstapt, gaan we met het hele team aan de slag om een thuis weg van huis te bieden. We maken onze gebruikers wegwijs in onze voorziening en stellen het team voor. Elke gebruiker krijgt een individuele begeleider waar hij bij terechtkan voor raad en daad. De individuele begeleider fungeert ook als vertrouwenspersoon voor de gebruiker. Op die manier zorgen we voor warme nabijheid en een veilig gevoel.

Om doelgericht te kunnen werken, op maat van de zorgbehoefte van de gebruiker, hanteren we handelingsplanning (vanaf hier IHP). Het IHP is de basis van kwalitatief werken aan positieve ontwikkeling en laat toe om die ontwikkeling accuraat in kaart te brengen. We verzamelen relevante informatie bij wijze van intake, observeren onze gebruiker en voeren eventuele testen om duidelijk zicht te krijgen op zijn specifieke noden. Op die manier ontstaat een heldere beeldvorming van de gebruiker. De selectie van doelen is maatwerk en staat garant voor een juiste begeleiding en ondersteuning.

Het IHP garandeert dat we transparant aan de slag gaan met de vraag van de gebruiker. Deze transparantie faciliteert de communicatie tussen teamleden en maakt dat we gelijkgericht kunnen werken met eenzelfde finaliteit voor ogen. Het is ook het instrument bij uitstek om onze teamleden, ouders en de gebruikers bewust te maken van de dynamiek inzake ontwikkeling. We gaan bij handelingsplanning uit van een benadering die de louter academische doelstellingen overstijgt en alle domeinen van het leven meeneemt. Daarom betrekken we ook de ouders/opvoedingsverantwoordelijken en de gebruiker bij dit dynamisch proces.

We houden het gebruikersdossier zorgvuldig bij, zo is het hele hulpverleningstraject en alle interventies goed gedocumenteerd. We hebben aandacht voor de wijze waarop het gebruikersdossier wordt bijgehouden en ontsloten en doen dit conform de vigerende regelgeving inzake de algemene verordening gegevensbescherming. Onze gebruikers hebben toegang tot hun dossier conform de bepalingen ter zake van de Decreet Rechtspositie van de Minderjarige. 

Onze prioriteit bij afsluiting en nazorg is om de gebruikers toekomstgericht te begeleiden en duurzame hulpcontinuïteit te realiseren. We streven ernaar om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op het leven na hun traject binnen onze voorziening. 

Afhankelijk van het traject en de mogelijkheden zijn er verschillende richtingen waarbinnen afsluiting en nazorg kan plaatsvinden. Als eerste prioriteit ondersteunen we een terugkeer naar de eigen context. Dit vereist een intensieve samenwerking met de gebruiker, hun netwerk en relevante partners, waarbij we inzetten op een geleidelijke en goed voorbereide re-integratie. 

Wanneer een terugkeer naar huis niet mogelijk is, begeleiden we de gebruikers in een traject dat aansluit bij hun mogelijkheden en noden op langere termijn. We starten vanaf 16 jaar met het voorbereiden op een vervolgtraject dat zorgcontinuïteit waarborgt. Voor sommigen betekent dit een geleidelijke overgang naar zelfstandig of begeleid zelfstandig wonen, we bereiden onze gebruikers hier op voor aan de hand van onze interne studiowerking. Voor anderen is verdere ondersteuning binnen een volwassenvoorziening aangewezen, we begeleiden hen in het vinden van een passend hulpverleningsaanbod. 

Daarnaast kan het voorkomen dat de zorgnoden van een gebruiker de mogelijkheden van onze organisatie overstijgen. In zulke situaties engageren we ons om samen met de gebruiker, hun netwerk en externe partners te zoeken naar gepaste vervolghulpverlening. We dragen hierbij zorg voor een warme overdracht, waarbij het perspectief van de gebruiker centraal blijft staan en waarbij we op alle levensdomeinen de continuïteit van ondersteuning bewaken. 

In elk traject zetten we tijdig in op zorgcontinuïteit om plotse breuken in de hulpverlening te vermijden. We geloven dat een goede afsluiting geen eindpunt is, maar een doordachte stap naar verdere groei en welzijn voor de gebruiker.